Paella

Du behöver:
  • En halv lök
  • Kycklingfilé
  • Räkor
  • Pilgrimsmusslor (eller som jag valde, krabbmix)
  • Gröna ärter
  • 1 g saffran
  • Buljong (gärna fisk)
  • 2 dl ris
  • 2 mtsk olja
Anledningen till att jag inte skrev hur mycket kycklingfilé, räkor eller krabbmix osv, man ska blanda i, är ju för att det är upp till var och en men jag vill gärna ha mycket kyckling och räkor eftersom att det faller just mig i smaken :)

Gör såhär:
  1. Fräs löken och riset i någon minut i oljan
  2. Smula sönder buljongen och rör om tills den lösts upp och tillsätt sedan saffran + salt och peppar
  3. Låt koka på låg värme i 20-25 minuter, smaka av riset
  4. Tillsätt dom gröna ärterna då det är 5 minuter kvar av tiden
  5. Ta av grytan och tillsätt kycklingfilébitarna, musslorna/krabbmixen och räkorna
Sen kan du ju absolut variera med kyckling, pilgrimsmusslor, krabbor, krabbmix, räkor, hummer eller vad man nu vill ha i och var inte skeptisk när det gäller saffranet för det är det som gör hela smaken måste jag säga. Och som ni ser på bilden här under (klicka för större bild) så kan man variera väldigt mycket när det gäller själva innehållet i Paellan. Det är inte min bild från Paellan jag gjorde igår, ville förbereda er på att maten faktiskt är genomgul och inte ser sådär jättetrevlig ut men riktigt gott blir det!


Kommentarer
Postat av: KarolinaWestberg

ajjdå!

händer idag då :)

2011-02-10 @ 12:50:02
URL: http://karross.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0