Man kan hålla vikten!



Tappa 1 kilo i veckan och håll vikten.

Om man, som jag, kan äta stora portioner och älskar mat, blir hungrig mellan måltiderna, har problem med socker och inte tränar så mycket och inte vill sluta med potatis, pasta och ris men ändå vill gå ner i vikt så är Isodieten något för dig också och därför tänkte jag skriva ner lite nödvändigt vetande (så slipper jag även glömma bort det.)

Såhär är viktplanen upplagd:
  • Iso är hämtat från grekiskan och betyder lika. I isodieten handlar det mycket om lika mycket kalorier från de olika näringsämnera. 33% av energin kommer alltså från kolhydrater, 33% från protein och 33% från fett. Man kan se det som en ny tallriksmodell.
  • Det är "lågkaloridiet", som bygger på att du får i dig färre kalorier än vad du gör av med. Dieten ger 1600 kcal/dag, normalkvinnan gör av med ca 2000 kcal/dag så detta innebär att du garanterat får en viktnedgång på ca 1 kilo i veckan.
  • Genom att du får äta av allt blir dieten lättare att hålla. (Vissa dieter minskar radikalt på kolhydrater, men då blir det svårt att orka träna. Minskar man för mycket på fettet, minskar mättnadskänslan och suget ökar.)
  • Tanken med dieten är också att du ska lära dig äta mat på ett sätt som du sedan kan fortsätta med (1/3 av allt på tallriken), vilket garanterar att du inte går upp igen.
Såhär gör du
  • Ät regelbundet. Om du inte äter på fem, sex timmar så sjunker blodsockret - med resultat att du frossar loss.
  • Drick inga kalorier. Undvik alkohol, läsk, juice och andra kalorihaltiga drycker när du vill gå ner i vikt.
  • Träna lite lätt 3-4 dagar i veckan.
  • Försök att även i framtiden ta 1/3 av allt på tallriken. Och ät bara tills du är mätt!
Tillåt dig själv en frossardag i veckan då du får fika, äta godis, äta en pizza eller vad du nu har längtat efter. Då blir det lättare att hålla igen andra dagar. Men annars, låt bli socker. Dels vill du bara ha mer när du väl har börjat och dels för att det är svårt för kroppen att bränna bort.

Kan andra så kan du (måste börja tänka så.) Bestäm dig och satsa till 100%!

Kommentarer
Postat av: J

vilken fin blogg du skaffat fin guide till ett hälsosammare liv också

2010-08-25 @ 23:23:16
Postat av: hanna

åh tack, fast den är "snodd", sånt här klarar inte jag av! ja, du om nån vet väl hur jag tjatar om det :) peppa mig då istället för att göda mig hehe. PUSS

2010-08-25 @ 23:36:54
URL: http://petterssonhanna.blogg.se/
Postat av: jp

hanna aka Anna Skipper!

2010-08-26 @ 02:35:25
Postat av: hanna

hahaha jamen jag kommer ingenvart på chips och ostbågar och klagar sedan "fan, jag måste börja promenera" när det aldrig blir av. så nu får jag köra det här då! vi får se, vi får se hur det går :)

2010-08-26 @ 10:03:32
URL: http://petterssonhanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0