GI

Jag har ju börjat med GI, men vet knappt vad det är jag har gett mig in på (har bara slutat äta onödigt socker, potatis, ris och pasta osv) så igår fick jag låna en receptbok av Joels mamma, mycket bra. Ska försöka kopiera det mesta och ha hemma. GI kan bli min nya livsstil, inte bara något som varar i 2 månader.


Efter det där (om det beräknas rätt) tänker jag ju då
verkligen inte gå ner mer. Då ser jag ut som en tand-
petare till slut och det är inget jag vill. Men GI är ju
sunt och man måste inte gå ner i vikt av det. Men nu
är det det jag vill och då ska jag kämpa för det, och
sen fortsätta leva så fast inte alls lika exakt som nu :)

-- -- --

Fas 1 (tar c:a 3 dagar, sen blir det automatiskt fas 2)

Genom att bara äta 20g-30g kolhydrater per dag töms reserverna fort. Kroppen är van att använda kolhydraterna som bränsle, men om det inte kommer in några nya kolhydrater måste kroppen söka alternativa energikällor. Då är det så finurligt att vi har massor av energi lagrade i kroppen i form av fett. Eftersom vi vill gå ner i vikt är det okej att kroppen tar av vårt lagrade bränsle (fett) och använder det en tid framöver som primär energikälla. När detta inträffar kallas det för att man försätter kroppen i "ketos".

Fas 2 (antal veckor beror på hur mycket du vill gå ner)
  1. Ät en kost med minimalt med kolhydrater (ca 20g/dag)
  2. Ät mat med mycket protein
  3. Ät fett
  4. Ät mycket grönsaker
  5. Drick mycket vatten
  6. Motionera några dagar i veckan
  7. Lyssna på kroppen, mår du dåligt går du över till fas 3
Fas 3 (resten av livet)

Börja att återinföra kolhydrater försiktigt. Tänk på att äta mycket mindre mängd pasta, ris, potatis och bröd än du gjort tidigare. Välj dessutom fullkornspasta och vildris/råris. Undvik allt som heter "snabb" nånting

Det kan vara lätt att tro på att det är fett man blir tjock av, men det är inte riktigt hela sanningen men det är så vi har fått lära oss!

Lågt gi har livsmedel som inte påverkar blodsockret så mycket. Med andra ord behöver inte bukspottskörteln producera så mycket insulin, alltså binder vi inte så mycket fett. Äter vi dock snabba kolhydrater, alltså livsmedel
med högt gi måste bukspottskörteln producera mängder med insulin och vi binder därmed mer fett.

GI-värde under 60 > lågt
GI-värde mellan 60-90 > medel
GI-värde över 90 > högt

Vad man ska passa sig för

  1. Pasta
  2. Ris
  3. Potatis
  4. Bröd
  5. Frukt
  6. Allt med socker
Vad man ska äta istället
  1. Grönsaker
  2. Kyckling
  3. Fisk
  4. Keso
  5. Nötter
  6. Kött

Kommentarer
Postat av: Joels mamma

Finns mycket recept på Tasteline oxå

2010-10-12 @ 13:26:44
Postat av: hanna

Okej, tack så mycket! Då vet jag

2010-10-12 @ 13:36:00
URL: http://petterssonhanna.blogg.se/
Postat av: mini

gi-metoden.se tror jag det finns en hemsida med massor med recept.

2010-10-13 @ 14:50:40
Postat av: hanna

tack du, då får jag bege mig in där och kika också :)

2010-10-13 @ 17:54:08
URL: http://petterssonhanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0